Radiolyssnandet minskade 2014

tnssifo2014

Radiolyssnandet minskade förra året, visar den första årsrapporten från TNS-Sifo.

72,6 procent av befolkningen lyssnade på radio ett genomsnittligt dygn under 2014 – 1,9 procentenheter mindre än året innan. Sveriges Radio gick ned med 1,6 till 58,5 procent och reklamradion med 1,5 till 34,6 procent.

Lyssnandet föll i alla åldersgrupper. Minst populär var radion i åldersgruppen 12-29, där räckvidden var 56,8 procent. I 30-44 år lyssnade 71,4 procent, i 45-59 år nåddes 79,4 procent och i 60-79 år var räckvidden 84,8 procent. Noterbart är att Sveriges Radio var starkare än reklamradion i alla fyra åldersgrupper, även den yngsta där reklamradion tidigare varit större.

Landets största radiokanal var P4, men kanalen minskade från 43,2 till 41,4 procent. Mix Megapol behöll andraplatsen med 17,1 procent (upp 0,1). P3 minskade med 0,7 till 15,7, medan P1 var kvar på 14,9 procent. Rix FM tappade 0,9 till 11,4, NRJ gick upp 0,4 till 8,2 och Rockklassiker förlorade 1,2 till 3,2 procent.

Tisdagar var den den dag då flest lyssnade på radio, med en räckvidd på 74,4 procent. Bara 67,3 procent valde radion på söndagar.

Share