Radiolyssnandet gick ned 2023

 

 

Radion hade förra året en genomsnittlig daglig räckvidd på 61,7 procent – 3 procentenheter lägre än 2022. Veckoräckvidden sjönk med 2,9 procentenheter till 86,4 procent. Det visar årsstatistiken från Kantars radiomätning.

Minskningen i radiolyssnandet märks även i den genomsnittliga lyssnartiden som gick ned med 6,3 minuter till 74,2 minuter. Bland de som lyssnade gick tiden ned med 4 minuter till 120 minuter.

Alla de nio nationella kanalerna förlorade i daglig räckvidd. Detta trots att mätmetoden i januari 2023 ändrades så att den dagliga räckvidden omfattar alla som lyssnat minst en minut istället för som tidigare minst tre minuter.

P4 var fortfarande överlägset störst med en daglig räckvidd på 33,1 procent (-2,5), före P1 med 15,6 procent (-0,8). Den största kommersiella radiokanalen var liksom föregående år Rix FM med 9,6 procent (-1,0), knappt före Mix Megapol med 9,3 (-0,7).

Totalt hade Sveriges Radio en daglig räckvidd på 47,1 procent (-2,7) medan den kommersiella radion nådde 28,0 procent (-1,7). Bauer med 18,9 procent (-1,0) behöll ledningen över konkurrenten Viaplay med 15,4 procent (-1,3).

När det gäller marknadsandelar stod Sveriges Radio för 77,3 procent (+0,7) av all lyssnad tid medan den kommersiella radion gick ned till 22,7 procent (-0,7).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share