De två största kommersiella radiobolagen i Nederländerna går ihop. TMG och Talpa får tillsammans en lyssnarandel på 29 procent, vilket är i nivå med public service-radion och mer än dubbelt så mycket som de närmaste konkurrenterna på den kommersiella sidan.
Affären är möjlig tack vare att ägarbegränsningarna i radiobranschen togs bort vid nyår. Tidigare fick ett företag bara äga två nationella radiokanaler.
TMG står bakom de nationella radiostationerna Sky Radio och Rado Veronica samt Classic FM (som sänds via kabel, webben och DAB), men ger framförallt ut Nederländernas största dagstidning De Telegraaf. Talpa ägs av John De Mol, som internationellt är mest känd för att ha startat TV-produktionsbolaget Endemol. Talpa driver radiostationerna Radio 538, som är landets största, och Slam! med en inriktning på dansmusik. Dessutom har Talpa ett minoritetsägande i Radiocorp med de två rikstäckande stationerna Radio 10 och 100% NL.
”Radio är det mest intressanta mediet. Det är interaktivt, dynamiskt och alltid direkt. Tack vare snabbheten kan en annonsör höras inom en timme. Många tycker nog att jag är en TV-man, men min karriär började på radion och där har jag fortfarande mitt hjärta. Genom att ägarbegränsningarna togs bort 1 januari är det möjligt att konsolidera radiobranschen och vi kan förverkliga vår dröm om att skapa ett starkt radiobolag med radiovarumärkena Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica och Slam!. Tillsammans har vi 7,3 miljoner lyssnare i veckan. Vi kommer mer än tidigare att skärpa profilerna för de olika stationerna, så att de kompletterar varandra vilket i sin tur ger en större total räckvidd” säger John de Mol i ett pressmeddelande från Talpa.
Talpa kommer att äga 77,15 procent av det nya radiobolaget, medan TMG får 22,85 procent. I affären ingår även TMG-s 15-procentiga ägande i TV-bolaget SBS.