USA-s största public service-radio, KQED i San Franciscos, har stärkts och är nära att bli stadens största radiostation. Nu satsar KQED på mer av lokal journalistik.
KQED har 5,6 procent av radiolyssnandet i den senaste elektroniska radiomätningen från Arbitron. Det räcker till en tredjeplats och är bara 0,3 procentenhet mindre än den marknadsledande nyhetsstationen KCBS-AM. Så sent som i januari ledde KCBS-AM med nästan 2 procentenheter.
Nu satsar KQED på en utökad lokal nyhetsservice, med 16 istället för sex dagliga nyhetssändningar. KQED stärker därför sin nyhetsredaktion med åtta nya journalister och flyttar samtidigt ihop redaktionerna för radio och webb.
Public service-radion har en svag ställning på de tio största radiomarknaderna i USA. Vid sidan av San Francisco finns det bara två storstäder med en public service-kanal i topp tio: Atlanta, där WABE är femma, och Washington, där WAMU är sjua.
I Los Angeles tar CBS Radios hitstation Amp Radio ett stort kliv uppåt och går från åttonde till tredje plats. Huvudkonkurrenten, Clear Channels KIIS-FM, är fortfarande etta men har förlorat lyssnare sedan i maj.
På New York-marknaden är Clear Channels AC-formaterade Lite FM tillbaka i toppen, efter en månad med CBS Radios oldieskanal WCBS-FM som etta. Marginalen mellan de två stationerna är dock endast 0,2 procentenhet.
Se topp tio-listorna över de populäraste radiostationerna i New York, Los Angeles, Chicago, San Francisco och Miami här.