Förra året omsatte de europeiska public service-bolagen 35,8 miljarder euro, enligt en rapport från EBU. Det är 0,4 procent mindre än 2015.
De senaste fem åren har omsättningen stigit med 2,2 procent, men minskat med 2,8 procent i verkligt värde. Detta samtidigt som BNP i länderna har stigit med 9,6 procent. Budgetarna har minskat i 18 länder under de senaste åren.
”Det här visar på en gradvis marginalisering av public service-medierna på de europeiska marknaderna, med stagnerande budgetar trots att de europeiska ekonomierna har återhämtat sig från finanskrisen” skriver EBU i rapporten.
Samtidigt som public service-budgetarna har stagnerat har de kommersiella mediebolagens omsättning ökat från 45,3 till 62,7 miljarder euro sedan 2012.
Public service-bolagen står för 28,6 procent av omsättningen inom den audiovisuella marknaden i Europa. Bolagen har 185 000 anställda, men beräknas generera 250 000 arbeten totalt.
Nästan två tredjedelar – 64,5 procent – av finansieringen för public service kommer från TV-avgifter, medan 14,3 procent består av statliga anslag. 10,5 procent kommer från reklam och 7,7 procent från andra kommersiella inkomster. Det enda landet där reklamen dominerar är Polen. I 29 länder är den viktigaste inkomstkällan statliga anslag. TV-avgifter av olika slag finns i 30 länder och är den viktigastte finansieringskällan i 23.
I genomsnitt kostar public service medborgarna 3,08 euro per månad.