Public service bäst på ny musik

Public service-kanalerna är bättre än reklamstationerna på att introducera nya låtar, enligt en undersökning som har genomförts av det danska mjukvaruföretaget Radioanalyzer.

Undersökningen bygger på de 20 mest spelade låtarna i Sverige, Norge, Danmark och Island under oktober. I Sverige var Sveriges Radio först med att spela 72 procent av låtarna på listan. Motsvarande siffror för NRK var 73 procent och för DR 79 procent.

Radioanalyzer har även tittat på hur stor del av musiken på de skandinaviska P3-kanalerna som även spelas av den största kommersiella radiostationen i varje land. I Sverige delar P3 bara 18,8 procent av sitt utbud med Mix Megapol. I Danmark delar P3 så mycket som 51,4 procent av titlarna på spellistan med Nova FM och i Norge har P3 22,3 procent av musikutbudet gemensamt med kommersiella P4 Norge.

Radioanalyzer är ett danskt mjukvaruföretag som startades tidigare i år och som kombinerar monitorering av radio med de elektroniska lyssnarmätningarna för att få fram relevant information till radiostationer och andra kunder.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share