Programmet klart till Podcast Day i Köpenhamn

Podcast Day arrangeras i Den Sorte Diamant i Köpenhamn.

Podcast Day arrangeras i Den Sorte Diamant i Köpenhamn.

15 juni arrangerar Radiodays Europe specialkonferensen Podcast Day i Köpenhamn. Nu är hela programmet klart.

Från Sverige deltar P3-s kanalchef Cajsa Lindberg, som berättar om kanalens poddstrategi, och P3-s innehållsstrateg Caroline Bratt Pouron, som tog iniativet till P3 Serie.

I Norge har det senaste årets största poddsuccé varit NRK-s Purk eller skurk (Snut eller skurk), som handlar om vårens rättegång mot den korruptionsanklagade polisen Eirik Jensen. Runar Henriksen Jørstad och Irina Tjelle leder podden och finns på plats på Podcast Day för att avslöja vad de lärt sig från produktionen.

Helen Zaltzman beskrivs som den brittiska poddens drottning med framgångsrika poddar som Answer Me This och The Allusionist. Hon menar att man bara har några sekunder att övertyga lyssnarna om att en podd är intressant. Den amerikanska poddmarknaden gås igenom av Nicholas Quah, som grundade företaget Hotpod, och av Erik Diehn som bland annat jobbar med poddplattformen Stitcher. Paula Szuchman från WNYC Labs pratar om hur man kan ta med sig journalistik in i poddvärlden.

BBC representeras av Pete Zezulka (senior planner) och Elisabeth Lane (research manager), som redovisar BBC-s syn på poddmediets utveckling och potential och hur det har gått för BBC-s första ”icke-linjära” poddar, liksom av Jon Manel, som är poddchef på BBC World Service. Från den kanadensiska motsvarigheten CBC kommer Leslie Merklinger, som bland talar om hur CBC blivit ledande på poddmarknaden i Kanada. Rune Born Schwartz presenterar danska Bauer Medias nya strategi för att göra poddar mainstream och Daniel Anstadig från amerikanska Futuri Media ger tips om hur man kan utnyttja existerande material på ett bättre sätt. The Guardians ljudchef Jason Phipps listar ett antal framgångskriterier för poddar och Brendan McDonald berättar om framgången WTF Podcast och hur det är att arbeta inom branschen som en oberoende poddproducent.

Andra deltagare är Colm Roche, som är producent till årets podd i Storbritannien Fathers and Sons, Pablo Fernández Delkader från spanska Prisa Radio som ger information om bolagets nya poddnätverk Podium, och Laurent Frisch från franska public service-radion Radio France, som har ökat sitt poddlyssnande med 70 procent det senaste året. Ruth Fitzsimons från Audioboom inriktar sig på hur man tjänar pengar på poddar och delar med sig av resultat från en ny internationell undersökning. Slutligen berättar Claire Tonti från Australien hur man kan använda sig av Youtube för att bygga upp framgångsrika poddar.

Fram till 5 juni går det att registrera sig till Radiodays Europe Podcast Day med en rabatt på 50 euro. Radionytt är en av konferensens mediepartners. Mer information finns på Radiodays Europes sajt.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share