Positiva internationella siffror för radioreklamen

Radioreklamen ökade 8,5 procent i världen förra året, enligt rapporten Nielsen Global Adview Pulse som bygger på reklamstatistik från 37 länder. Totalt steg reklaminvesteringarna i de traditionella medierna (TV, radio, dagstidningar och magasin) med 10,6 procent till 503 miljarder dollar.

TV ökade med 13,1 procent och står nu för rekordhöga 62 procent av de internationella reklaminvesteringarna. Dagstidningarnas försäljning steg med 7 procent, medan andra tryckta medier ökade 4,9 procent.

I USA var tillväxten bara 5,6 procent. Högst var den i Egypten (+40,8), resten av arabvärlden (+43) och Argentina (+38,9). I bara ett av länderna, Förenade Arabemiraten, minskade reklammarknaden förra året.

”2010 var ett återhämtningsår för reklambranschen. Alla delar av världen och alla traditionella medier vände uppåt med de högsta procentuella ökningarna i Mellanöstern/Afrika och Latinamerika, som ökade med 26,7 respektive 21,2 procent” säger Randall Beard, som är chef för Advertiser Solutions på Nielsen.

”Annonsörerna har återfått förtroendet efter nedgången 2009, då alla regioner utom Asien/Stilla Havet-regionen hade negativa siffror” fortsätter Randall Beard i ett pressmeddelande.

Share