Podplay lanseras i Sverige

Bauer Media startar nu poddplattformen Podplay i Sverige och Finland. Podplay lanserades i Norge i början av april och en svensk version har sedan dess funnits som beta på webben och i appar för Android och IOS.  

På Podplay distribueras poddar från bland andra Bauer, SR, NENT och Acast. Plattformen används även för publicering av poddar och intäktsgenerering av poddinnehåll. Det blir nu möjligt att annonsera programmatiskt, vilket innebär att annonsköpen sker automatiskt genom budgivning i realtid. En annan förändring är att Bauer publicerar en del poddar exklusivt på Podplay. Detta gäller bland annat specialavsnitt av poddarna Älskade psykopat, Misslyckade brott och Konspirationsteorier. Dessutom kommer de flesta poddar att läggas ut tidigare på Podplay än på andra plattformar.

”Podcastlyssnandet har ökat med nästan 20 procent under de senaste två åren i Norden och vår lansering av Podplay kommer att stärka vårt digitala lyssnande ytterligare genom en kombination av originalinnehåll och partnerskap. Förutom ökad räckvidd kommer vi också erbjuda våra annonsörer nya möjligheter till paketering tillsammans med våra radioverksamhet som har 26 miljoner dagliga lyssnare över hela Europa” säger Mattias Björkman, som är head of podcast business på Bauer Media Audio.

”Vi är specialiserade på underhållning och att skapa innehåll och marknadsföring med ljud. Genom lanseringen av Podplay kommer vi att förstärka vår position och öka vår räckvidd ytterligare inom digitalt lyssnande i Sverige. För våra annonsörer kommer vi kunna erbjuda programmatic både i streamad radio och i podcasts där vi ser lavinartad efterfrågan” säger Linda Palmgren, som är ny VD för Bauer Media Sverige.

Mer:
Bauer startar ny poddplattform

Share