Poddindex visar Sveriges största poddar

Idag är det premiär för Poddindex, som visar de populäraste poddarna i Sverige.

På sajten poddindex.se visas både antal lyssningar och räckvidd för de flesta av de stora poddarna. Den nya mätmetoden har tagits fram av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Radio, MTG, Acast och Bauer Media.

Redan för ett år sedan presenterade Sveriges Annonsörer sina rekommendationer kring hur man ska mäta poddlyssnandet. Poddindex är nästa steg i det arbetet och en del av KIA-index som är den ”officiella mätvaluten” för svenska webbplatser. De poddar som vill vara med kan ansluta sig två gånger per år och godkänns av ett certifieringsteam.

”Det finns idag en osäkerhet kring podcasts och hur många faktiska lyssnare de faktiskt har. Det vill vi råda bot på med poddindex.se. Vi vill göra det lättare för annonsörer att göra välgrundade beslut när vi kommer till var de ska välja att placera sina annonsinvesteringar i det nya heta mediet. Man kommer se faktiska tal i form av räckvidd, tvättad från robotar och multipla nedladdningar med data som är validerad och granskad” säger Anders Ericson, som är VD på Sveriges Annonsörer.

Arbetet med att ta fram Poddindex har letts av Carl Wåreus, som är head of partners/agencies på Googla, samt Peter Mackhé, som är chef för KIA-index. Aktörerna Sveriges Radio, MTG, Acast och Bauer Media har varit med och utvecklat indexet.

Poddbolaget Acast har sedan starten arbetat för bättre statistik kring poddlyssnande.

”Sedan start har statistik och mätningsmetoder stått högt upp på Acasts agenda. Vi har ständigt fått förklara varför Acast som plattform redovisat så mycket lägre siffror jämfört med andra plattformar, något som skapat förvirring samtidigt som det pushat oss att driva detta i mål. Men ensam är inte stark. Därför är det ett stort framsteg att vi tillsammans med Sveriges största ljudaktörer nu kan presentera en gemensam och pålitlig mätningsmetod som förhoppningsvis får fler annonsörer att upptäcka ljudreklamens genomslagskraft i podcastmediet” säger Fredrik Hermansson, som är Acasts försäljningschef.

Så här kommenterar representanter för de tre stora radiobolagen SR, Bauer och MTG den nya poddmätningen:

”Jag ser det som essentiellt för branschens utveckling och trovärdighet att vi så korrekt som möjligt kan presentera lyssningsstatistiken för olika poddtitlar. För oss är det självklart att delta med våra räckviddssiffror” säger Sveriges Radios innovationsdirektör Simon Gooch.

”Podcastlyssningen växer kraftigt men har saknat transparent och konsekvent publikmätning. Det är en global problematik som hämmar den kommersiella tillväxten i mediet men också ett högst lokalt problem som skapat osäkerhet på den svenska marknaden” säger Mattias Björkman, som är head of digital business development på Bauer Media.

”För att podcast ska värderas rätt och på ett trovärdigt sätt är vi glada för att ha nått fram till ett gemensamt värderingssystem. Detta ger oss som bransch gemensamma konkurrensförutsättningar och marknadens investeringar en solid valuta att förhålla sig till” säger Martin Backman, som är sales director radio på MTG Sverige.

Poddindex släpps varje onsdag 15.00 och redovisar alla poddar som har mer än 10 000 unika lyssnare.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share