Poddar står för en tiondel av ljudkonsumtionen i USA

Grafik: Edison Research.

De senaste tio åren har amerikanska Edison Research gjort en undersökning som visar hur ljudkonsumtionen ser ut i USA. Den senaste mätningen (Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll) visar en liten ökning för poddar och ljudböcker medan den traditionella radion minskar något.

Poddar står i år för tio procent av ljudkonsumtionen i USA, vilket är en procentenhet mer än för ett år sedan och nytt rekord. Samtidigt har radiolyssnandet via FM och mellanvåg minskat sin andel med lika mycket till 36 procent. Ljudböcker har ökat en procentenhet till 3 procent. De övriga ljudmedierna har i stort sett oförändrade marknadsandelar. Strömmad musik står för 18 procent, Youtube (musik och musikvideor) 14 procent, betalradion Sirius XM 8 procent, ägd musik 7 procent och musik-TV 3 procent.

Sedan den första undersökningen 2014 är förändringarna desto större. Då stod traditionell radio för 52 procent, ägd musik för 20 procent, strömmad musik och internet radio 12 procent, Sirius XM 8 procent, musik-TV 5 procent och poddar 2 procent.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share