Lyssnandet på P3-s linjära radiokanal har minskat tydligt de senaste åren. Men det finns samtidigt en stor grupp som bara lyssnar på kanalens poddar, vilket gör att det totala lyssnandet är högre än vad som redovisas i de vanliga räckviddssiffrorna från Kantar Sifo.
Sedan i våras mäter Sveriges Radio den totala räckvidden för olika kanaler och räknar då in både efterlyssning och poddar. P3 når med den här mätmetoden ytterligare 5 procentenheter i åldersgruppen 20-34 år varje dag. Det är alltså 5 procent i åldersgruppen som lyssnar på P3-poddar eller lyssnar i efterhand på P3-program via nätet, men som inte använder sig av FM-kanalen.
Sveriges Radio når dagligen 40 procent i åldersgruppen 20-34 år med alla sina kanaler och poddar. 6 procentenheter använder bara efterlyssning eller poddar.
I hela befolkningen (9-79 år) har SR-s poddar och efterlyssning en daglig räckvidd på 6 procent. Hälften av dessa tar bara del av poddar och inte SR-s FM-kanaler.
”Ljudmarknaden har aldrig varit så stark som nu samtidigt som publiken allt snabbare förändrar sina lyssningsbeteenden. Då är det otroligt kul att se att vi ligger i den absoluta framkanten och att publiken uppskattar det vi gör – även i poddform” skriver Cajsa Lindberg, som är chef för kanalansvariga och beställare på SR, på Sveriges Radio-bloggen.
Statistiken från SR bygger på Kantar Sifos PPM-undersökning för linjär radio och Kantar Sifos CATI-undersökning för efterhandslyssnandet.