Poddannonsering ökar på krympande reklammarknad

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Under sommarmånaderna juni och juli var poddar den mediekategori som ökade sin reklamförsäljning mest. Sedan förra året har poddannnonseringen via mediebyråerna ökat med hela 65 procent. Investeringarna i radioreklam minskade samtidigt med 3 procent, vilket är i nivå med marknaden i stort.

”Medieinvesteringarna minskade något under sommarmånaderna, totalt 2,9 procent. Detta får dock anses som en stark sommar eftersom jämförelsetalen är mycket höga. Juni-juli 2025 blev den tredje högsta noteringen – någonsin. Det vara framförallt de digitala kategorierna som ökade och tog andelar under sommaren. De samlade digitala köpen ökade med 8,3 procent, där podcast stod för den största ökningen. Ackumulerat, hittills i år, ligger medieinvesteringarna marginellt lägre. Detta med endast 1 procent” säger Anna Granditsky, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share