
Det Stockholms-baserade poddbolaget Pod X Group gör sitt första företagsköp i USA genom att ta över en majoritet av ägandet i nätverket Studio Lemonada Media.
Lemonada Media startades 2019 av Jessica Cordova Kramer och Stephanie Wittels Wachs. Bolaget är ett av de tre största poddnätverken i USA både när det gäller publik och omsättning, med en stark tillväxt under 2024. Lemonadas största framgångar hittills har varit Wiser Than Me med Julia Louis-Dreyfus, Fail Better med David Duchovny och Confessions of a Female Founder with Meghan, Duchess of Sussex. Totalt har Lemonada lanserat drygt 50 egna poddar och samarbetat med ytterligare nästan 40 poddar.
”Lemonada har byggt ett extraordinärt podcastnätverk med talanger och berättelser som resonerar djupt med publiken. Genom att gå samman ser vi enorma möjligheter att förstärka berättandet på global nivå och fortsätta att förnya podcasting-branschen. När partnerskapet är genomfört blir det ett viktigt steg mot vår vision om en verkligt internationell podcastgrupp. Det kommer även stärka vår portfölj och vår närvaro på den viktiga amerikanska marknaden” säger Pod X Groups VD Patrick Svensk.
”När vi grundade Lemonada Media 2019 efter att vi förlorat våra bröder, hade vi ett enkelt men tydligt uppdrag: att göra livet mindre sorgligt. Det började som ett sätt för oss att kanalisera vår egen sorg och ge den mening. Sedan dess har bolaget vuxit till ett av USA:s största podcastnätverk, som binder samman, läker och underhåller. Att gå in i Pod X-nätverket innebär ett nytt kapitel i Lemonadas historia. Deras globala expertis och passion för effektfullt ljudinnehåll kommer att förstärka de röster och de berättelser vi tror att världen behöver höra. Det gör det även möjligt för oss att arbeta tillsammans med konkurrenter i toppklass världen över” säger Jessica Cordova Kramer och Stephanie Wittels Wachs.