De 25 P4-kanalerna har samlat in totalt 2,55 miljoner kronor till Världens Barn-kampanjen, som genomförs i samarbete med SVT och Radiohjälpen. Titti Schultz och Lasse Persson från P4 Extra lämnade över en prischeck i direktsändning på Världens Barn-galan i SVT.
Ett stort antal aktiviteter har under Världens Barn-veckorna utförts av de lokala P4-kanalerna. Dessutom har P4 Extras Lasse Persson antagit utmaningar runt om i landet. Bland annat åkte han runt med Arvingarna i Göteborg för att leverera ”sångogram” till lyssnarna.
Totalt fick årets kampanj in 44,9 miljoner kronor. Pengarna fördelas av Radiohjälpen till projekt som sköts av sökande svenska partnerorganisationer. Fokus ligger på alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet.
”Tack vare allmänhetens gåvor kan vi göra skillnad för många barn runt om i världen” säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen.