P4 samlade in 7,4 miljoner till Världens barn

P4 drog in mer än 7,4 miljoner kronor i Världens barn-kampanjen. P4 Skaraborg var den lokala kanal som fick in mest pengar.

P4-s kampanj till förmån för Världens barn har pågått i två veckor. P4 Kronoberg och P4 Halland har sålt ut sina skivarkiv, vilket har dragit in hundratusentals kronor. Motionslopp har arrangerats av kanalerna Kalmar, Malmö, Uppland, Stockholm, Jönköping, Väst, Värmland och Jämtland. I Hudiksvall blev det dans, musik och porträttmålning och i Stockholm anordnades SM i fickparkering vid Medborgarplatsen.

P4 Extra har bidragit med en tävling om ett nöjespaket med resa till Stockholm, middag med programledaren Lotta Bromé och krögaren Carl Jan Granquvist samt show. Dessutom har P4 Extra sålt vatten på T-centralen i Stockholm med Hans Rolsing och kläder från Carola Häggkvist på Tradera.

P4 Skaraborg samlade in 599 865 kronor och blev därmed den lokala kanal som bidrog mest. Därefter följer P4 Stockholm med 499 507 kronor och P4 Örebro med 359 893 kronor. På riksnivån fick P4 Extra in 1,7 miljoner kronor.

”Det är fantastiskt att man kan känna sådan glädje och ha så roligt samtidigt som vi samlar in till en så viktig och allvarlig sak. Det bästa av två världar, som gynnar alla, men framförallt Världens barn” säger Anna Carlsson som varit samordnare för kampanjen på Sveriges Radio.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share