P3 görs om – program ersätts av fyra pass

Cajsa Lindberg skriver om nya P3 på Sveriges Radio-bloggen. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

P3 ska i framtiden inte bara rikta sig till den nuvarande målgruppen 15-35 år. Istället ska kanalen göras för alla som är intresserade av musikjournalistik och samhällsfrågor oavsett ålder. De flesta programnamnen försvinner i början av nästa år och ersätts av fyra större pass på vardagarna. Det skriver Cajsa Lindberg, som är chef för kanalansvariga och beställare, på Sveriges Radio-bloggen.

”Kanalen P3 har låtit på olika sätt genom åren men den röda tråden har alltid varit musiken och samhällsjournalistiken. De senaste åren har P3-s poddar och digitala arbete rönt stora framgångar – vecka efter vecka toppar vi listan över landets mest lyssnade poddar – men samtidigt har lyssningen på den linjära kanalen gått ner” skriver Cajsa Lindberg, som 2014-2018 var kanalansvarig för P3.

”Radiokanalen P3 ska fortsatt vara ett erbjudande där musiken och samhällsjournalistiken har en nyckelroll. Där den direktsända upplevelsen är i fokus. Med pålästa och samhällsintresserade programledare och med exklusiva, aktuella och kunskapsfokuserade gäster, ska P3 erbjuda lärorikt och underhållande samhällsfokus som inte går att hitta i någon annan radiokanal” skriver Cajsa Lindberg vidare.

P3 ska också sända Sveriges största utbud av daglig musikjournalistik. De nuvarande programmen avskaffas till största del och ersätts av fyra större pass på vardagarna.

”Lyssnarna ska känna igen P3 oavsett när de lyssnar på kanalen. Därför suddas redaktionsgränserna ut, samarbetet över hela kanalen ökar och programnamnen försvinner till största del. Vi kommer istället ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott: morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll” skriver Cajsa Lindberg.

Dessutom fortsätter arbetet med att utveckla P3-s poddutbud.

”P3 ska fortsätta erbjuda ett högkvalitativt poddutbud där kommersiell nytta inte är den främsta drivkraften, utan där vi ska ge många möjligheter att lära sig något nytt, just när och där lyssnaren vill” skriver Cajsa Lindberg.

Cajsa Lindberg skriver om nya P3 på Sveriges Radio-bloggen. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Share