Över 200 000 betalar för Podme

Johan Strömberg. Fotograf: Michel Anbratt/Podme.

Sedan Schibsted blev majoritetsägare i poddplattformen Podme för ett år sedan har antalet prenumeranter i Sverige, Norge och Finland tredubblats till mer än 200 000.

”I september räknar vi in över 200 000 betalande prenumeranter, det är en nivå ingen trodde vi skulle nå så snabbt” säger Podmes VD och grundare Johan Strömberg.

Schibsted gjorde sin första investering i Podme 2019 och äger sedan förra året 91 procent av bolaget. Podme är koncernens hittills snabbast växande prenumerationsprodukt.

”Det här är bara starten på resan. Satsningen vi nu gör i Podme är en långsiktig strategi för att ta en ledande position inom ljudsegmentet. Vi bedömer att vi på sikt kommer att se väldigt god lönsamhet här” säger Tor Jacobsen, som är chef för användarbetalning inom Schibsted News Media och dessutom styrelseordförande för Podme.

Att finnas i Schibsted-koncernen gör att Podme kan samarbeta om innehåll med tidningar som Aftonbladet och Svenska Dagbladet och samtidigt utnyttja Schibsteds räckvidd i andra medier.

”Vårt mål har sedan starten varit att genom nära samarbete med våra kreatörer och en tydlig fokusering på unikt, reklamfritt innehåll av hög kvalitet skapa en bättre lyssningsupplevelse för podcastfans. Med Schibsted som hem för Podmes ambitiösa planer kan vi ge våra lyssnare ett ännu bredare utbud av kvalitetssäkrat innehåll genom samarbetet med till exempel Aftonblaadet och Svenska Dagbladet och därtill utnyttja kraften i Schibsteds höga räckvidd” säger Johan Strömberg.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share