Radiobranschen har visat sig mer motståndskraftig än andra traditionella medier i den pågående digitaliseringen av medierna. Det var ett genomgående tema på Radiodays Europe, som präglades av optimism inför framtiden.
Paul Keenan, som är chef Bauer Media i Storbritannien och även för koncernens radioverksamhet i Europa, kallade i sitt inledande tal radion en ”mästare när det gäller förändring”. Det har aldrig funnits en bättre tid för kommersiell radio menade han och tog särskilt fram rekordintäkter i Sverige, där försäljningen gått upp 77 procent på sju år, Finland och Storbritannien.
”Den kommersiella radion har blomstrat i den här föränderliga tiden. Vi har dragit nytta av digitaliseringen, lyckats rekrytera kompetens från public service och skapat nya kanaler” sade Paul Keenan.
”Affärsmodellen för radion har inte skadats av internet, åtminstone inte än så länge. Digitaliseringen är bra för radion och tack vare digitalradion ökar lyssnarnas valmöjligheter samtidigt som värdet för annonsörerna blir större” fortsatte Paul Keenan, som dock såg svårigheter framöver.
”Vi kommer att ha utmaningar framöver när vi får en mer avreglerad marknad, vilket kommer kräva nya sätt att arbeta. Det blir inte lätt. Vi måste samtidigt se till att radion förblir självklar för nöjeskonsumtion i bilar och dessutom måste vi försöka nå publik i alla målgrupper. Vi måste våga ta risker och fokusera” sade Paul Keenan, som även nämnde det snabba genombrottet för röststyrda apparater och Bauers poddframgångar i Sverige.
Paul Keenan välkomnade dessutom beslutet i Danmark att skära ned på budgeten för public service-bolaget DR.
Gilles Marchand, generaldirektör för det schweiziska public service-bolaget SRG SSR, berättade om den folkomröstning om TV-licensen som genomfördes förra året.
”Vi var nära att bli avskaffade förra året, så jag ar glad att kunna stå här idag. 71 procent stödde oss i folkomröstningen om TV-licensen. Det var en tuff kampanj men samtidigt inspirerande. Vi mötte motstånd från en allians av Silicon Valley-bolag och konservativa som tillsammans motsatte sig public service” sade Gilles Marchand.
”Vi har inte förlorat stödet från de unga, de visade att de gillar public service och står för samma värden som oss. Vi har också lärt oss att vi måste samarbeta bättre med de privata medierna och fortsätta föra en dialog med medborgarna” fortsatte Gilles Marchand.
Noel Curran från de europeiska public service-bolagens samarbetsorganisation EBU berättade om färsk statistik om radions trovärdighet hos medborgarna. 85 procent av européerna tror på radion och mediet har en positiv tendens i de här mätningarna, till skillnad från sociala medier och webben som tappar i förtroende. Noel Curran föreslog mer journalistik och mer utbildning av radiomedarbetarna som bra sätt att hålla uppe förtroendet för radion.
I det årliga toppmötet mellan radiochefer senare under dagen deltog Sveriges Radios VD Cilla Benkö. Hon reagerade bland annat på Paul Keenans positiva ord om de danska public service-nedskärningarna . ”Jag tycker att det är intressant att en mediechef tycker att det är bra att anslagen till ett annat mediebolag dras ned med 20 procent” sade Cilla Benkö, som även kommenterade nedgången för P3.
”Vi har ingen kris när det gäller de unga lyssnarna, men det är en utmaning. Vi når fortfarande 40 procent av de unga. Till skillnad från förut måste vi numera bli aktivt valda av lyssnarna. Tidigare har vi varit bortskämda med att det finns radiomottagare i varje hem. Vi måste skapa innehåll som lockar, men det räcker inte. Vi måste ha rätt innehåll på rätt ställe till rätt konsument” sade Cilla Benkö.
”Radion har aldrig utmanats från så många håll, men radion har inte på många år känts så stark och motståndskraftig. Vi måste ta tillfället i akt och vara innovativa. Branschen som helhet måste kunna se våra gemensamma utmaningar och inte ge upp inför nya konkurrenter” sade BBC-s radiochef Bob Shennan på toppmötet.
Darren Davis från USA-s största radiobolag Iheart, som också deltog i toppmötet, pratade i en separat presentation om radion som en god vän till lyssnaren, vilket ger radion en styrka jämfört med konkurrerande medier. Radion når fortfarande över 90 procent av amerikanerna varje vecka, mer än TV och mobiler. Även bland unga har radion en stark ställning, även om de ofta inte inser att de konsumerar radio när de lyssnar på radio eller poddar på mobilen eller datorn. Darren Davis menade även att public service har en viktig roll att fylla. ”Om vi hade haft ett BBC i USA hade vi aldrig fått Trump som president” sade han.
Darren Davis berättade att Iheart började med poddar först för ett och ett halvt år sedan, men att Iheart på bara 18 månader blivit näst störst på poddmarknaden i USA. Han kommenterade även de ekonomiska problemen för Iheart, som just nu omstruktureras. Problemen beror helt på att de nuvarande ägarna lade in skulder i företaget när de köpte Iheart, sade Darren Davis. Kassaflödet är positivt och bolaget fungerar bra, menade han.