Lyssnandet på webbradio ökar snabbt, efter en period med långsam tillväxt eller tillbakagång.
17,7 procent av svenskarna lyssnar på webbradio någon gång under veckan, enligt Sifo Medias senaste lyssnarmätning. Det är nytt rekord och en ökning med 3,8 procentenheter sedan mätningen som kom i april och med 4,6 procent på ett år.
Under 2008 och början av 2009 har webbradion haft en svag utveckling och till och med minskat i några undersökningar.
För fem år sedan lyssnade 8,8 procent på webbradio. Därefter steg webbradion till 10,9 procent 2005, 11,6 procent 2006 och till 14 procent 2007, för att därefter minska till 13,1 procent i tredje mätningen förra året. Den nya mätningen är den första som överträffar det tidigare rekordet 14,3 procent, som nåddes i slutet av 2007 och början av 2008.
Både Sveriges Radio och reklamradion har fått fler lyssnare via internet. Sveriges Radios veckosiffra har stigit från 8 till 10 procent, medan reklamradions popularitet har ökat från 8,8 till 11,1 procent i veckan.
På daglig nivå har webbradiolyssnandet klättrat från 3,7 till 4,8 procent. SR-s dagliga räckvidd har gått från 1,3 till 1,7 procent, medan reklamradion har vuxit från 1,7 till 2,1 procent.