Acast lanserar Acast+, som gör det möjligt för poddkreatörer att hitta nya intäktsmöjligheter.
Med Acast+ kan poddskapare erbjuda bland annat reklamfria flöden, exklusivt innehåll och tidig åtkomst till betalande prenumeranter. Acast+ fungerar i en majoritet av de öppna poddplattformarna inklusive Apple Podcasts och Google Podcasts.
En betaversion används redan av några lanseringspartners, bland annat den brittiska podden Talking Politics och svenska Somna med Henrik. De har ökat intäkterna med mer än 20 procent under testperioden, enligt Acast.
”Vi utvecklar podcastbranschen tillsammans med – och för – kreatörerna. Vi har en stark tro på att kreatörer alltid ska få en rättvis ersättning för sitt skapande och det är viktigt för oss att de själva äger relationen till sina lyssnare, på det sätt som passar deras individuella poddar allra bäst” säger Johan Billgren, som är medgrundare till Acast.
”Genom att vi introducerar Acast+ ger vi våra kreatörer ännu fler sätt att få kontakt med sina lyssnare och att växa samt tjäna pengar på sina poddar, oavsett var deras lyssnare befinner sig – vi stöttar det öppna podcast-ekosystemet och hjälper hela branschen att fortsätta växa” fortsätter Johan Billgren.
Fler funktioner presenteras när Acast+ lanseras brett – bland annat olika medlemskapsnivåer, dynamiska promo-meddelanden och en instrumentpanel för insikter.
Acast lanserade ett prenumerationsverktyg med namnet Acast+ redan 2016, men den var begränsad till Acasts egen lyssningsplattform och fanns bara under en kort period.