Nyhetsradio ökar i USA

Under den amerikanska valkampanjen har stationer med inriktning på nyheter fått fler lyssnare. Nyhetsformatet är nu det största i USA med 9,9 procent av alla lyssnartimmar i de lokala mätningar som presenterades under oktober.

För ett år sedan hade nyhetsradion en andel på 9,1 procent. Men formatet är något mindre än i det förra presidentvalsåret 2012, då andelen var 10,4 procent. Man kan samtidigt notera att lyssnandet i milleniegenerationen har stigit från 4,1 procent för fyra år sedan till 4,3 procent i år.

Det nästa största formatet i oktober var hitinriktade pop CHR med 7,9 procent, följt av vuxenpopformatet AC med 7,5 procent, country med 7,4 procent och hot AC med 6,2 procent.

I New York har både CBS-stationen 1010 WINS och Ihearts WOR ökat, liksom public service-radion WNYC och Cumulus-ägda WABC. CBS-ägda New Radio 780 är nu den största radiostationen i Chicago, samtidigt som konkurrenten WGN, som ägs av Tribune, har klättrat från åttonde till femte plats. I Los Angeles har KFI (Iheart) och KNX (CBS) ökat sitt lyssnande. Och i San Fransisco är KCBS-AM nu etta, knappt framför public service-radion KQED.

Share