
Hanna Toll har sedan nyår varit tillfördnad som SR:s chef för On demand och kontakterna med externa produktionsbolag. Nu tillträder hon som permanent chef.
Jakob Sillén, idag chef för Område Mitt, tar över Hanna Tolls tidigare uppdrag som chef för Område Storstad, som startades förra året och omfattar P4 Stockholm, P4 Göteborg och P4 Malmöhus.
On demand-chefen sitter i programledningen och ansvarar för att beställa SR:s samtliga poddar tillsammans med ett team med två beställare och en programutvecklare.
”Hanna får jobbet mot bakgrund av hennes starka publicistiska kunskap, tydliga ledarskap, inspirerande driv och såväl djupa som breda kunskap om publiken. Nu ser jag fram emot att se vilka kliv framåt som Hanna och hennes proffsiga team kommer att ta med vårt viktiga On demand-erbjudande” säger SR:s programdirektör Sofia Wadensjö Karén.
Hanna Toll inledde sin SR-karriär på P4 Göteborg och har sedan dess varit bland annat programledare, producent, kanalbeställare för P3 och kanalchef för riksproduktionen i Göteborg.
”Att få vara mitt i den utveckling som Sveriges Radio och hela ljudbranschen befinner sig i är oerhört spännande. Vi behöver fortsätta ge vår publik det starkaste digitala erbjudandet och även nå nya lyssnare med vårt innehåll. Hos oss finns idag några av världens bästa poddar och jag är glad och ödmjuk inför uppgiften att tillsammans med On demand-gruppen fortsätta utveckla vårt utbud” säger Hanna Toll.
Jakob Sillén kom till SR från TT och har varit chef för Radiosporten och Område Mälardalen. Rekryteringen av en ny chef för Område Mitt inleds inom kort.
”Jakob har en god kunskap om de särskilda utmaningar och möjligheter som finns för våra storstadskanaler utifrån att han tidigare varit chef för ett storstadsområde. Jakob är också väl insatt i det arbete som pågår när det gäller att bygga tre storstadskanaler som svarar mot sina lyssnargruppers behov, säger Fia Wirén chef division Lokalt.
”Område Storstad är inne i en spännande – och viktig – utveckling, där man fortsätter att skruva på varje detalj för att möta publikens behov, i en tuff och sporrande konkurrens. Det ska bli väldigt roligt att få vara en del av det arbetet, att vi tillsammans kan utveckla våra kanaler ytterligare – för att alltid vara självklart val i människors vardag, med vardagspulsen och det känslospann som riktigt bra radio kan erbjuda linjärt och On demand” säger Jakob Sillén.