Ny webbtjänst visar radions spellistor

Radiofy.se är namnet på en ny webbsida, som i realtid redovisar vad som spelas på landets radiostationer.

Radiofy.se är kopplad till Spotify, vilket gör det möjligt att lyssna på enskilda låtar och att göra om radiostationernas spellistor till spellistor på Spotify. Det går dessutom att se vilka låtar som har spelats mest den senaste veckan på de olika stationerna.

Bakom Radiofy.se står Linus Oleander, en 21-årig datateknikstudent på Chalmers i Göteborg.

”Idén till Radiofy kom till när mitt musikurval började tryta. Jag har väldigt dålig fantasi när det gäller just musik och den blir inte mycket bättre när Spotifys topplistor aldrig ändras. Ett relativt enkelt sätt att hitta ny musik var att leta upp låtar hos Sveriges Radio. Problemet var bara att det tog en hiskeligt massa tid att leta upp låtarna manuellt i Spotify, och i efterhand skapa spellistor” säger Linus Oleander.

En förutsättning för att Radiofy.se ska fungera är att Spotify släppte sin API i oktober. Det gjorde det möjligt att automatiskt söka i deras databas på ett enkelt sätt.

”Problemlösare som jag är satte jag genast i gång att mixtra med olika tekniker för att få fram den information jag ville ha. Drygt 30 dagar senare så släpptes Alfa-version 0.1, och på den vägen är det” berättar Linus Oleander.

Till sin hjälp i utvecklingen av tjänsten har Linus Oleander haft deltagare i nätforumet PHP-Portalen. Det stora genombrottet kom den 12 januari, då Spotify berömde tjänsten på Twitter.

”Det gjorde att vårt besökarantal ökade med drygt 10 000 procent, vilket är ungefär 2 000 unika besök på bara ett par timmar. Efter det har mailen bara strömmat in med folk som vill ge tips och buggrapporter. Jag måste säga att det är väldigt trevligt när folk faktiskt har användning för något som man har gjort. Till och med mina föräldrar använder tjänsten, de fanns bland de första alfa-testarna” säger Linus Oleander.

De närmaste planerna för Radiofy.se är att åtgärda en del fel, införa en ny formgivning och göra sajten mer modern och användarvänlig.

”Jag har fått många frågor om när reklamen kommer upp. Själv ogillar jag stora banners och liknande media som inte hör till hemsidan. Målet är att vi under en så lång tid som möjligt ska finansiera sidan med hjälp av funktioner som användaren är villig att betala för. Vi har som mål att kunna erbjuda möjligheten att köpa de låtar som visas. Itunes har precis denna tjänst” säger Linus Oleander.

Hittills har ingen radiostation hört av sig med klagomål om att tjänsten hämtar information från radiobolagens hemsidor. En liknande hemsida i Storbritannien, som utvecklades förra året av tekniker på Absolute Radio, kritiserades från en del håll och åtminstone ett radioföretag har sedan dess ändrat sitt sätt att lägga ut musikinformation på nätet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share