MMS, som utför de officiella mätningarna för TV-branschen, har i samarbete med Kantar Sifo skapat en ny ”modellering av transaktionsvalutan” för kommersiell radio i Sverige. Valutan införs 1 september och ska göra det enklare för annonsörer att planera radioreklam. Den officiella lyssnarmätningen, där även Sveriges Radio ingår, berörs inte.
På initiativ av radiobranschens aktörer har MMS analyserat utvecklingen av lyssnandet före, under och efter pandemin. Slutsatsen var att transaktionsvalutan behöver stabiliseras med hjälp av modellering av Kantar Sifos befintliga mätningar Rate on Air, som görs med en bärbar mätare, och telefonundersökningen CATI.
Med en ny modell kan MMS ”säkerställa stabilitet och förutsägbarhet över tid utan att riskera förmågan att fånga upp snabba svängningar” enligt ett pressmeddelande från MMS.
”Målet är att på sikt kunna erbjuda mediebyråer och annonsörer möjligheter till optimering av kampanjer innehållande både radio, TV, onlinevideo och ljud online” skriver MMS vidare i pressmeddelandet.
”Det är med stor glädje jag kan konstatera att MMS får möjlighet att bidra även till att mäta lyssnandet, som ju tillsammans med tittandet på rörligt innehåll, upptar allt mer av den tid som allmänheten ägnar åt media. Man talar ofta om att vi lägger mer tid online, vilket stämmer, men ofta glömmer man bort att både den totala lyssnartiden och den totala tittartiden ökat i flera år” säger Magnus Anshelm, som är VD för MMS.
”Mot bakgrund av detta är MMS ambition att, i likhet med att mäta ännu större del av tittartiden, också mäta så mycket som möjligt av allt ljud som konsumeras oavsett om det är i FM-radio eller online. För att lyckas med detta behös starka partnerskap med många parter. När det gäller lyssnandet ser vi med tillförsikt fram emot ett fördjupat samarbete med Kantar Sifo, som vi arbetat tillsammans med i flera år för att utveckla valutan för onlinevideo. Potentialen att möta den komplexa mediemarknadens behov har aldrig varit större” fortsätter Magnus Anshelm.