Produktionsbolaget Flickorna Larsson lanserar tillsammans med Viaplay Group Radio och Bauer Media en ny tävling för kreativ radioreklam.
Syftet med Radiospotcupen är att uppmuntra och inspirera reklambyråer att skapa bättre radioreklam. Under hösten kommer 16 inskickade bidrag att tävla mot varandra i en ”cup-tävling”, där det vinnande bidraget i varje omgång går vidare till nästa delfinal. Vinnaren, som presenteras 7 december, får en kampanj i Viaplays och Bauers radiokanaler.
”Det finns radioreklam som verkligen känns i hela kroppen när den spelas och på riktigt kan skapa beteendeförändring. Men tyvärr finns det precis lika många radiospotar som är oengagerade och är plikttroget framtagna för att fylla ett hål i mediemixen” säger Daniel Kilgren på produktionsbolaget Flickorna Larsson, som är specialiserade på att producera ljudreklam.
”Med det sagt så är vi övertygade att lite mer engagemang, tid och glädje kan bidra till att skapa ännu kreativare och skarpare radioreklam som skär igenom bruset och samtidigt skapar större uppmärksamhet, och det är den typen av spotar vi vill slå ett extra slag för i och med denna tävling. Vi vet ju alla att radioreklam är snabb, har en hög räckvidd och är kostnadseffektiv. Så låt oss nu använda oss av radions fördelar och ta radioreklamen till en ny nivå” fortsätter Daniel Kilgren.
”Oavsett om det är en femsekunders-spot eller en episk berättelse på 60 sekunder, är Radiospotcupen en möjlighet för dig som kreatör att sätta kreativiteten i första rummet och upptäcka radioreklamens potential och fördelar” säger Mikael Gutgard, som är art director på Viaplay Group Radio.
Medieinvesteringarna i ljud motsvarar idag inte hur stor del av mediekonsumtionen som radio och poddar står för, konstaterar Anki Berglund, som arbetar med brand partnership på Bauer Media.
”Detta är ett viktigt steg i rätt riktning för att uppmärksamma radioreklamens alla positiva sidor. Vi vet att 40 procent av mediekonsumtionen idag består av ljud, men radio i sig hade runt 2,1 procent av de totala medieinvesteringarna under andra kvartalet enligt IRM. Det är en orättvis fördelning, men vi kan inte förutsätta att alla förstår värdet av att investera i ljudreklam. Förhoppningen med detta initiativ är att nå ut med den bredd i kreativitet en traditionell radiospot kan ha, samt att marknaden förstår att radioreklam faktiskt levererar både effekt, uppmärksamhet och värde på kunders investering” säger Anki Berglund.
Anmälningsperioden för Radiospotcupen startar 19 september och avslutas när det 16:e bidraget kommer in, dock senast 24 oktober. I juryn sitter bland andra Josephine Wallin Ankarstrand, senior art director på Nord DDB, Hanna Belander, marknadschef på Nordax Bank, Magnus Jakobsson, kreatör, Malin Wikerberg, copywriter och konceptstrateg på Garbergs Malmö och Pontus Ekström, copywriter på King.