Viaplays norska radiobolag P4-gruppen väljer att vid nyår avsluta samarbetet med NRJ Group. Den norska versionen av NRJ läggs ned och ersätts av den nya kanalen P12 Hitmix.
P12 Hitmix ska tydligare än NRJ rikta in sig på att nå de yngre lyssnarna. P4-gruppen tar samtidigt över hela ansvaret för produkten både i sändning och på sociala medier. En marknadsundersökning som gjorts åt P4-gruppen visar att unga lyssnare framförallt vill höra hitmusik.
”Vi har i många år haft ett bra samarbete med NRJ och den nya kanalens lyssnare kommer att känna igen programledare och musikmix. Nu gör vi en kanal som i ännu högre grad är inriktad mot det lyssnarna säger att de vill ha. P12 Hitmix är utformat för att leverera musik och innehåll som är anpassat till unga lyssnare varje minut hela dygnet med de största hitsen från artister som Alan Walker, Dagny, David Guetta, Dua Lipa, Kygo, Sabrina Carpenter och The Weeknd” säger P4-gruppens programdirektör Anders Opsahl i ett pressmeddelande.
P12 Hitmix får plats på det rikstäckande norska DAB+-nätverket för kommersiell radio. P4-gruppen driver på samma nätverk P4 Lyden av Norge, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country och P11 Dance.
Radionytt har sökt NRJ Group för en kommentar.