Sju av tio nordbor lyssnar på radio varje dag, enligt en sammanställning från Nordicom.
Lyssnartiden minskade förra året något i Danmark, Island och Norge, ökade i Finland och var oförändrat i Sverige. Gemensamt för alla länderna var att äldre personer lyssnar mer på radio än de yngre. Även om lyssnandet har stabiliserats i Norden har lyssningen minskat över en längre period, både då det gäller räckvidd och lyssnartid.
Public service-radion är starkast i Sverige och Danmark. I Sverige har Sveriges Radio en marknadsandel på 77 procent. I Danmark är public service lika populärt, men där står privatdrivna 24 Syv för tre procent och DR för 73 procent. I Norge står NRK för 68 procent av radiolyssningen, medan det är jämt mellan public service och kommersiell radio i Finland och Island.
Bauer Media och MTG är de största kommersiella radiobolagen i Norden. Bauer Media är störst på reklamradiomarknaden i Finland (22 procent), Sverige (14 procent) och Danmark (12 procent) och tvåa i Norge (10 procent). MTG är störst i Norge med 23 procent och har även en marknadsandel på 9 procent i Sverige. Nelonen Media är näst störst när det gäller kommersiell radio i Finland, med en marknadsandel på 18 procent. 354 Mi∂lar har hela 44 procent av den totala radiomarknaden på Island.
De största enskilda radiokanalerna i Norden har det gemensamt att de är breda public service-kanaler – DR P4 (36 procent av lyssnandet), YLE Radio Suomi (32), NRK P1 (45) och SR P4 (53). Enda undantaget är Island där kommersiella Bylgjan är störst med 34 procent av lyssnandet. De heldigitala kanalerna DR P5 och NRK P1+ finns sedan 2015 med bland de fem största kanalerna i Danmark respektive Norge.
Poddradions tillväxt ser ut att ha stannat av. I Danmark lyssnar 9 procent varje vecka, vilket är samma resultat som 2015, och i Sverige ökade lyssningen från 9 till 12 procent. I Norge är det bara 2 procent som lyssnar på poddar en vanlig vecka. Statistik om poddkonsumtion saknas från Finland och Norge.