Acasts omsättning steg 12 procent till 475,4 miljoner kronor under tredje kvartalet. Tillväxten var stark i Nordamerika (+29 procent) men mer måttlig i Europa (+3 procent).
Bolaget beskriver den brittiska marknaden som ”tuffare” och ser utvecklingen som ”god” i både Norden och Kontinentaleuropa.
Rörelseresultatet förbättrades från minus 43,6 miljoner kronor för ett år sedan till minus 6 miljoner för årets tredje kvartal. EBITDA-resultatet (intäkter före ränta och skatt) blev ett plus på 16,2 miljoner, vilket gör att Acast ”följer planen om att nå ett positivt EBITDA för helåret 2024”.
”Den finansiella utvecklingen under årets tredje kvartal präglades av ökade intäkter och EBITDA-lönsamhet. Denna positiva trend, driven av fortsatt stark utveckling i Nordamerika, ökad intjäning per lyssning och förbättrad lönsamhet inom samtliga regioner, markerar vårt tydliga fokus på lönsam tillväxt” säger Acasts VD Ross Adams i ett pressmeddelande.
Antalet lyssningar minskade med 15 procent till 1,1 miljarder jämfört med föregående år, vilket av Acast förklaras av förändringar i Apples operativsystem IOS 17. Antalet kreatörer som använder sig av Acasts annonseringsverktyg Collections Plus steg med 24 procent. Acast skriver också att kreatörer under kvartalet fick möjlighet att lägga in ytterligare en annonsmarkör i sina avsnitt.