NENT-s försäljning av radioreklam ned 8 procent

NENT Groups försäljning av radioreklam gick ned med 8 procent under första kvartalet. Det visar koncernens kvartalsrapport.

”Radioförsäljningen minskade med 8 procent med en hälsosam utveckling i Sverige som dock motverkades av en fortsatt svag utveckling i Norge. NENT Groups svenska lyssnarandel minskade medan den norska ökade ökade och bägge reklammarknaderna bedöms ha minskat” skriver NENT.

Försäljningen av TV-reklam minskade med 13 procent, medan abonnemang och övriga intäkter steg med 5 procent tack vare att streamingtjänsten Viaplay fick 102 000 nya kunder under kvartalet.

”Det starka momentum vi byggde upp under 2019 fortsatte under början av 2020, men Covid-19 har haft en betydande inverkan på vår verksamhet från mars och framåt. Vår organiska försäljning minskade med 2 procent, där Viaplays starka abonnenttillväxt nästan helt kompenserade för den negativa utvecklingen hos våra reklam- och studioverksamheter. Vårt rörelseresultat före jämförelsestörande poster minskade, och vi drar med tanke på den osäkerhet som kommer av rådande omständigheter, tillbaka vår utsikt om lönsam tillväxt för 2020” säger Anders Jensen, NENT Groups VD och koncernchef, i kvartalsrapporten.

Totalt sålde NENT Group för 3,657 miljarder kronor, vilket är 1,9 procent mindre än första kvartalet förra året. Rörelseresultatet blev 219 miljoner, vilket är en miljon mer.

Share