Nedgång för radioreklamen i oktober

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 54,3 miljoner kronor under oktober. Det är 30,9 procent mindre än under oktober 2018.

Totalt minskade reklamförmedlingen för alla medier med 22,4 procent. Det enda mediet med positiv utveckling var bio. Sveriges Mediebyråers VD Staffan Slörner förklarar den starka nedgången under oktober med att månaden hade en faktureringsdag mindre än oktober 2018.

”Månaden präglades av en periodiseringseffekt, men oktober bör ändå ses som en svag månad – periodiserat uppvisade medieinvesteringarna en nedgång om cirka 4 procent i oktober och 3 procent ackumulerat hittills i år. Ytterligare en anledning till att medieinvesteringarna backade är inbromsningen som skett från spelbolagen, vilket troligen även kommer att påverka kommande månader” säger Staffan Slörner.

För perioden januari-oktober ligger förmedlingen av radioreklam på samma nivå som förra året (+0,1 procent). Utvecklingen för den totala reklammarknaden är något sämre, med en minskning på 3,1 procent.

Mer:
Mediebyråbarometern

Share