
Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 42,1 miljoner kronor under februari. Det är 14,1 procent mindre än under februari förra året. Samtidigt förmedlades det reklam i poddar för 12,6 miljoner kronor, efter en uppgång med 13,2 procent. Siffran för poddreklamen är nytt rekord för februari.
”Under februari minskade radio till synes mycket. Men, kategorin möter höga jämförelsetal från föregående år och faktum är att beloppet i februari är den tredje högsta noteringen någonsin för kategorin en februarimånad” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
I januari ökade radioannonseringen med 1,1 procent till 65,9 miljoner kronor, vilket var nytt rekord för januari. För årets första två månader är totalsiffran 97,6 miljoner kronor, vilket innebär en nedgång med 7,3 procent. Nedgången är i stort sett lika stor som för marknaden i stort, som krympte med 7,1 procent. Även poddreklamen har gått ned något under året hittills – 0,6 procent till 24,6 miljoner kronor.