Nästa Radiodays Europe i Milano

boaden

Nästa Radiodays Europe kommer att arrangeras i Milano 15-17 mars 2015, avslöjades det vid avslutningen av Radiodays Europe 2014.

Årets Radiodays Europe i Dublin hade över 1 300 deltagare från 60 länder och blev därmed den största Radiodays Europe-konferensen hittills.

Sverige var väl representerat på evenemanget med totalt 113 besökare, talare och arrangörer. Sveriges Radio skickade 65 personer, medan SBS Discovery Radio och MTG Radio skickade elva var. Dessutom fanns Massa Media, RCS, UR, TNS Sifo, Teracom, Radio Intelligence, Better Radio Programming, Produktionsbolaget Munck, Radionytt och Niklas Nordén Radio Consulting på plats från den svenska radiobranschen.

EBU-s mediadirektör Annika Nyberg, den europeiska reklamradioorganisationen AER-s ordförande Stefan Möller och representanter för irländska RTÉ och reklamradion invigde konferensen på måndagen. Därefter följde ett seminarium med fyra kvinnliga radiochefer: SR-s Cilla Benkö, BBC-s radiochef Helen Boaden, nederländska Radio 538-s Jacqueline Smit och NRJ Groups Maryam Salehi.

Helen Boaden återkom senare samma dag med ett tal där hon pekade ut radiomediets utmaningar och styrkor. Försäljningen av radiomottagare har mer än halverats sedan 2005, konkurrensen när det gäller ljud är hårdare än någonsin och lyssningen bland unga har gått ned. Men ”radions motståndskraft är remarkabel” och ”i en värld med oändliga val är curatorns roll viktigare än någonsin” sade Helen Boaden, som underströk behovet av förändring och omprioriteringar. Dessutom passade hon på att leverera nyheten att BBC kommer att inleda testsändningar med DAB+ senare i år.

Sociala medier, mobiler, digitalradion och det minskade radiolyssnandet bland unga var återkommande teman under Radiodays Europe.

Mordet på SR-s Asien-korrespondent Nils Horner uppmärksammades dels i en tyst minut som leddes av Cilla Benkö efter invigningen, dels i en extrainsatt programpunkt på tisdagen om journalisters säkerhet.

När det gäller digitalradion presenterades läget i Norge, Storbritannien, Nederländerna och Schweiz i ett seminarium. ”Vi tror på att framtiden är digital och vi satsar allt” sade Trygve Rønningen från MTG-s norska radiostation P4. De flesta deltagare var för en snabb övergång till digitalradio med tydliga mål för när de analoga sändningarna ska stängas av. I Norge kommer övergången preliminärt att ske redan 2017, i Schweiz tas ett beslut 2015 eller 2016 och i Nederländerna bestämmer man sig 2017 med 2023 som möjligt övergångsår.

Phil Reilly från brittiska Orion Media avvek från de övriga genom att förespråka att FM-bandet ska fortsätta att användas i åtminstone tio år till. Han ansåg att debatten har blivit olyckligt polariserad mellan DAB-anhängare och motståndare till digitaliseringen.

”DAB kommer inte att stängas ned. Men efter 20 år (av DAB-sändningar) älskar många lyssnare fortfarande FM. Borde vi inte acceptera att vi befinner oss i en värld med flera plattformar?” frågade han.

I ett annat seminarium presenterades framgångsrika exempel på digitala kanaler.

NRK-s Line Gevelt Andersen berättade om NRK P1+, som lanserades förra året och som riktar sig till lyssnare över 55 år, med kända radioröster och ett långsammare tempo. ”Vi bestämde oss för att inte vara rädda för att vara nostalgiska” sade hon och meddelade att P1+ efter starten direkt blev Norges sjätte största radiostation och att försäljningen av digitala mottagare sköt i höjden.

Martin Liss från den tyska delen av NRJ redovisade bolagets satsning på nationella DAB+-sändningar och nischade webbradiokanaler, medan Matt Deegan från den brittiska barnkanalen Fun Kids och Dusty Rhodes från irländska All 80’s och Radio Rí-Rá pratade om hur små digitala kanaler kan bli lönsamma verksamheter.

Mer om seminarierna på Radiodays Europe finns på sajten www.radiodayseurope.com, där det även läggs upp ljudinspelningar.

Share