Nästa Radiodays Europe arrangeras i Riga

Foto: Radiodays Europe.

1 550 radio- och poddmedarbetare från nästan 50 länder deltog i årets Radiodays Europe, som arrangerades i konsert- och konferenshuset Megaron i Aten 9-11 mars. Temat var ”Designing the Future of Audio”.

Söndagens specialinriktade seminarier hade byggts ut till sju olika teman (AI, ljudböcker, inklusivitet, poddar, program, försäljning och unga) och samlade fler deltagare än någonsin. En nyhet på konferensen var i år ”Audio Agora” där deltagarna fick en chans att diskutera ämnen som tagits upp på seminarierna.

Bland de ämnen som togs upp under dagarna fanns AI-verktyg, videopoddar, hur man kan tjäna pengar på poddar, radions plats i bilen, hur linjär radio bör utvecklas och hur man kan nå unga lyssnare.

Sveriges Radios VD Cilla Benkö var en av huvudtalarna på måndagen och ledde dessutom en programpunkt om hur linjär radio kan utvecklas i den digitala framtiden. Hennes råd var att utveckla de linjära kanalerna genom att sända mer direkt, komma närmare publiken och ersätta åldersgruppstänkande med format för olika intressen.

Den australiska radiostjärnan Jackie O intervjuades av John Simons med anledning av självbiografin Jackie O – The Whole Truth. Hon berättade uppriktigt om dramatiska skeenden under sin karriär: hur hon träffade sin radiopartner Kyle 1999, hur en kontroversiell intervju höll på att avsluta karriären och hur de nu har en eller två ”censorer” som har 30 sekunder på sig att ta bort olämpligt innehåll. Jackie O och Kyle bytte kanal till KIIS och blev etta på Sydney-marknaden, men att bli störst är betydligt enklare än att behålla sin position, menade Jackie O.

Scott Mills, som nyligen tagit över BBC Radio 2:s morgonshow, berättade för Nik Goodman om hur han skapar bra innehåll. Han började inom kommersiell radio, där han lärde sig få till ett flyt i presentation och produktion och att skapa en struktur som han sedan har använt under många år på Radio 1 och nu på Radio 2. Han visade bland annat hur han inleder varje show med ett inringt ljudklipp från en av sina lyssnare, vilket bidrar till hans mål att få lyssnarna ”att känna sig som en familj”.

Tomas Granryd från Sveriges Radio, som sammanställt EBU:s ”playbook” om bilradio, inledde en programpunkt om radions plats i bilen med att säga att hälften av allt radiolyssnande sker i bilar. Det innebär därmed att ”50 procent av din lön kommer från bilar”. Förut fanns det en enkel knapp för att lyssna på radio i bilar men idag är det mer komplicerat. Jade-Sophie Valtat från Radio France pratade om ett samarbete med Renault, som bygger på rekommendationerna från EBU:s playbook, och som lett till att Radio France-appen finns förinstallerade i Renault-bilar. Deltagarna var överens om att radio ska vara ett krav i bilar och att det är viktigt med krav på radio i bilar och att samarbeta med bilindustrin.

Goalhanger har på några år etablerat sig som ett av de största brittiska poddbolagen. Bolaget har även fått många lyssnare utanför Storbritannien med poddar som The Rest Is History, som är den enda utländska podden på topplistan i USA. Tony Pastor, som grundade bolaget med fotbollskommentatorn (och tidigare fotbollsspelaren) Gary Lineker, beskrev hur bolaget gör poddar som de själva vill lyssna på men som saknats på marknaden. Han sade att bolagets framgångar visar att unga lyssnare inte bara vill ha kort innehåll och pratade om hur man försöker se till att ha flera inkomstkällor – bland annat genom liveshower.

Flera bolag presenterade nyheter under Radiodays-dagarna.

Radioplayer visade upp en vidareutvecklad prototyp för hybridradio i bilar som automatiskt växlar mellan FM, DAB och internet och som dessutom möjliggör synkning mellan lyssning i bilen och mobilen och ger direkt tillgång till extrainnehåll från radiobolagen. Radioplayers lösning används redan i fyra miljoner bilar från 15 bilmärken. Med den nya prototypen vill Radioplayer framförallt förbättra radiobolagens kontroll över hur deras innehåll presenteras. Radioplayer kommer att använda den feedback som kom in under Radiodays Europe för framtida utveckling av lösningen.

”Det här är mer än en idé utan en fungerande lösning som radiobolagen kan påverka. Prototypen är resultatet av flera år samarbeta med bilindustrin och radiobranschen. Vi arbetar på radiobolagens uppdrag för att säkerställa radions plats i internatanslutna bilar” säger Yann Legarson, som är VD för Radioplayer.

Bauer Media i Storbritannien avslöjade att bolaget fortsätter att starta extrakanaler. Den här gången gäller det decenniekanaler från Hits Radio och Greatest Hits Radio: Greatest Hits Radio 70s, Greatest Hits 80s, Hits Radio 90s och Hits Radio 00s. Dessutom ersätts Kiss Fresh med Kiss Extra, som får en tydligare inriktning på rap och R&B. Alla förändringarna sker 31 mars när de sista nationella Bauer-kanalerna går över från att sända med den ursprungliga DAB-standarden till DAB+, som ger utrymme för fler kanaler.

Nästa konferens hamnar i Riga 22-24 mars 2026.

”Vi är glada att vara värdstad för nästa års Radiodays Europe. Vi kommer kanske inte kunna erbjuda lika mycket värme och sol som i Aten men jag är säker på att vi kommer att ha många bra idéer och erferenheter att dela. Riga är en stad som är full av smarta, kreativa människor med varma hjärtan. Det har varit ett nöje att vara här på Radiodays i Aten och vi är glada att välkomna er till Riga nästa år” sade Baiba Zūzena, som är styrelseordförande på det lettiska public service-bolaget LRT.

Sammanfattningar av årets innehåll på Radiodays Europe finns på konferensens sajt. Deltagare har även tillgång till videor från programpunkterna i appen Swapcard.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share