På MTG-s marknadsdag i London i slutet av maj presenterade MTG sina planer på att skapa 19 ”regionala mediehus”, som ska sälja reklam i både radio, TV och webb. Nu tar MTG ytterligare ett steg och slår ihop säljorganisationerna även på nationell nivå.
”I framtiden kommer samtliga våra säljare på MTG TV och MTG Radio kunna sälja alla annonslösningar. På den regionala marknaden märker vi alltmer att kunderna efterfrågar den här typen av lösningar och då är det helt rätt att vi formerar oss med kunden i centrum” säger MTG-s Sverige-chef Manfred Aronsson i ett pressmeddelande.
Sammanslagningen av MTG Radios säljorganisation med TV-motsvarigheten börjar omedelbart med utbildning av samtliga avdelningar. Dessutom tillsätts en ny tjänst som commercial director för MTG Sverige, med ansvar för alla annonsintäkter inom MTG Radio och MTG TV. Den posten går till Joachim Nordling, som idag är försäljningsdirektör på MTG TV. Vice commercial director blir hans motsvarighet på MTG Radio – Tomas Bacoccoli.
”Joachim och Tomas är erfarna säljare och mycket kompetenta ledare. De är helt rätt personer att tillsammans leda den stora nya organisationen” säger Manfred Aronsson.
Chef för den regionala försäljningen blir Peter Ekmark, som idag har samma uppdrag på MTG TV. MTG Radios regionchef Martin Backman blir vice chef för den regionala försäljningen. På den nationella nivån blir Mats Nyman chef, medan Therese Liljedahl leder creative sales-avdelningen.
Här är nyheten från maj (som Radionytt var först med): MTG bygger regionala mediehus