Public service-bolagen påverkar mediemarknaden genom att erbjuda innehåll på nya plattformar och det skapar utmaningar för andra aktörer.
Det konstaterar Myndigheten för radio och TV i ett utkast till sin granskning av hur public service påverkar mediemarknaden.
Myndigheten skriver att det är viktigt att public service-bolagen är försiktiga när det gäller satsningar på ny teknik och nya tjänster. Avvägningarna ska i första hand göras av public service-bolagen själva, men kan också prövas inom den så kallade förhandsgranskningen. Ytterst är det dock upp till politikerna att formulera och definiera public service-uppdraget exempelvis genom att bestämma vad som ska vara kärnverksamhet respektive kompletterande verksamhet och hur förhandsprövningen ska gå till, skriver myndigheten.
När det gäller radio tycker de kommersiella radiobolagen att Sveriges Radio prioriterar lättsam underhållning och därmed konkurrerar med reklamradions utbud. Bland annat har SBS Discovery Radio gjort en undersökning som visar på likheterna mellan P3, Mix Megapol och NRJ. Även satsningarna på SR-kanaler som P3 Star, P3 Din Gata och P5 STHLM (tidigare Metropol) har kritiserats. Reklamradiobolagen vill därför att public service-uppdragen blir tydligare.
Myndigheten för radio och TV kommer dock fram till att det inte har blivit mer av nöjesinriktat innehåll i Sveriges Radio och att SR har ett mer varierat utbud än reklamradion. Slutsatsen bygger på en studie som myndigheten har beställt och som redovisar utbudet 2012 och 2014.
”Studiet av utbudet i radio visar att det inte har skett några avgörande förändringar mellan åren 2012 och 2014 i SR-s programprofiler och därmed att utbudet, i vart fall under den tiden, har utvecklats i riktningen att lättsam underhållning har ersatt nyhets- och kulturprogram i SR. Studierna visar vidare att utbudets fördelning på programområden i P3 har vissa likheter med fördelningen på programområden i Rix FM och Mix Megapol, men att dessa likheter, i vart fall inte under senare tid, har blivit större. Det kan också konstateras att det råder en större differentiering i utbudets fördelning på olika programområden i P3 än i Rix FM och Mix Megapol” skriver myndigheten i rapportutkastet.
Ladda ned rapportutkastet som PDF här.
SBS och MTG klarar inte konkurrensen från SR. Det ser man även i de nordiska länderna där DR och NRK nya DAB+ kanaler slår ut MTG SBS kanaler