Minskad popularitet för Mix Megapols julradio

De tre senaste åren har Mix Megapol sänt uteslutande julmusik under december. Det har visat sig vara en lyckad satsning, eftersom lyssnandet har varit högre än med Mix Megapols ordinarie musikutbud. Men TNS-Sifos PPM-mätning visar att intresset har minskat något sedan 2014.

Vecka 52 nådde Mix Megapol en daglig räckvidd på 19 procent. Det är klart lägre än 2014, då räckvidden var som bäst 20,3 procent, och 2013 då den högsta nivån var 20,1 procent.

En annan årlig radiotradition i december är P3-s Musikhjälpen. Senast arrangerades Musikhjälpen i Linköping 13-19 december, alltså huvudsakligen under vecka 51. P3 hade den veckan en daglig räckvidd på 20,5 procent. Det är något högre än 2014, då P3 nådde 20,2 procent. 2013 var räckvidden ännu högre – 22,4 procent – men då fyllde Musikhjälpen upp en hel vecka i P3, vilket kan ha påverkat resultatet.

Station 2015-49 2015-50 2015-51 2015-52 2015-53
Radio Total 74,9% 75,6% 76,6% 71,2% 68,7%
Privat lokalradio Total 36,8% 37,7% 37,1% 36,6% 32,6%
SR Radio Total 60,2% 60,1% 61,5% 53,9% 53,5%
Bauer Media Total 27,4% 27,8% 27,5% 27,7% 23,3%
MTG Radio Total 16,7% 16,9% 16,4% 15,7% 14,9%
P1 14,5% 14,2% 14,0% 12,4% 12,1%
P2 2,5% 2,6% 2,6% 2,9% 2,5%
P3 17,2% 17,3% 20,5% 14,9% 14,5%
P4 41,9% 40,7% 39,4% 37,1% 36,3%
Mix Megapol 17,3% 17,3% 17,4% 19,0% 15,2%
RIX FM 13,1% 12,7% 12,1% 11,5% 10,7%
NRJ 10,0% 10,5% 9,4% 8,9% 7,6%
Rockklassiker 3,2% 2,9% 3,3% 2,7% 2,7%

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share