Enligt Mediebyråbarometern minskade medieinvesteringarna med 12,4 procent under maj, men radion och poddarna klarade sig från en nedgång.
Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 62,3 miljoner kronor under maj månad. Det är exakt lika mycket som i maj förra året. Podcast-kategorin ökade med 23,1 procent till 11,6 miljoner kronor i maj.
Radioreklamen har ökat med 13,2 procent under årets första fem månader och podcast med 70,4 procent. Därmed har de båda ljudmedierna klarat sig bättre än marknaden i stort, som har stigit med 3,4 procent för januari-maj.
Nedgången för medieinvesteringarna i maj förklaras enligt Sveriges Mediebyråer, som sammanställer statistiken, av att maj 2024 hade en faktureringsvecka mindre än maj 2023. Om man tar hänsyn till det har det i praktiken istället skett en ökning av investeringarna med 1-3 procent.
”Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig. Ackumulerat 2024 har de totala investeringarna ökat med 3,4 procent, motsvarande 210 miljoner kronor” säger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Benjamin Holmfred i ett pressmeddelande.