![](https://radionytt.se/wp-content/uploads/mediavision-720x450.png)
Nästan två miljoner svenskar lyssnade på podd en genomsnittlig dag under fjärde kvartalet 2024. Det är en ökning med 20 procent och nytt rekord, enligt Mediavisions senaste analys av svensk ljudmarknad.
”Att lyssna på podcasts blir allt vanligare. Det är nu den ljudkategori som växer snabbast i Sverige sett till dagliga lyssnare. Det mesta av lyssnandet ägnas åt innehåll som är gratis för konsumenten, det vill säga innehåll som är annonsfinansierat eller public service” säger Fredrik Liljeqvist, som är senior analytiker på Mediavision.
Samtidigt ökar viljan att betala för poddinnehåll. 450 000 hushåll betalar för poddar, vilket också är en ny rekordnivå.
”Både ökat lyssnande och fler betalande hushåll gör 2024 till ett starkt år för podcasts. Med allt fler videopodcasts lär ljudmediet utvecklas ytterligare. Mycket talar också för att konkurrensen mellan Spotify och Youtube kommer att skynda på utvecklingen. Slutsatsen blir att podcasts påtagligt breddar ljudmediet” säger Fredrik Liljeqvist.