Mediavision: Digitala ljudtjänster tar andelar på ljudmarknaden

Grafik: Mediavision.

Under tredje kvartalet lyssnade 75 procent av alla 15-74-åringar på någon form av ljudinnehåll en genomsnittlig dag. Det visar en undersökning från Mediavision. Det är samma nivå som förra året, men räckvidden för liveradio har minskat medan digitala ljudtjänster har ökat.

Lyssningen på direksänd linjär radio, både marksänd och internetdistribuerad, har minskat till 44 procent. Digitala ljudtjänster som poddar och streamad musik har samtidigt stigit till 60 procent. Siffran för direktsänd radio är betydligt lägre än i Kantar Sifos mätning, där radion har en daglig räckvidd på drygt 60 procent.

Mediavision skriver att förändringen i lyssnandet ”sannolikt kommer att få betydelse för radioannonsmarknaden” som idag i hög grad bygger på lyssning till linjär radio. Utvecklingen kommer att fortsätta de närmaste åren, tror Mediavision.

”Förflyttningen från traditionella till digitala ljudformat fortsätter. Allt fler lyssnar nu på digitala ljudtjänster, samtidigt som färre lyssnar på liveradio. I Q3 kan vi konstatera att tjänster som Spotify och Youtube Music tar större andelar av det totala lyssnandet. Precis som för andra mediekategorier innebär detta att konsumenterna i ökande grad flyttar från lokala aktörer till globala tjänster. Mediavisions analys är att detta kommer att kommer att prägla svensk ljudmarknad även under kommande år” säger Fredrik Liljeqvist, som är senior analytiker på Mediavision.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share