Sveriges Radios Nya Medier-chef Mats Åkerlund får nytt jobb.
Mats Åkerlund placeras på enheten Analys och Kommunikation. Där får han huvudansvaret för att utveckla företagets strategi när det gäller digitala medier inklusive webb, mobil och digitalradion. Han stannar kvar som chef för Nya Medier-avdelningen fram till september, bland annat för att vara med i arbetet med Sveriges Radios nya webbsida.
”Jag uppfattar den nya funktionen som en tydlig signal från företagsledningen att det är dags att ytterligare öka tempot inom det här området” säger Mats Åkerlund.
”Det pågår redan en viktig process inom den nya företagsledningen och ute på redaktionerna när det gäller Sveriges Radios position i det digitala landskapet. Det är i första hand det jobbet som kommer att fortsätta. Dessutom kommer den nya sajten, som vi nu snart börjar se konturerna av, att ge oss nya möjligheter och utmaningar. Dessa måste vi ta vara på. Jag är övertygad om att vi kommer att se en växande publik via internet, oavsett om användarna är uppkopplade eller mobila” fortsätter Mats Åkerlund.
Mats Åkerlund har varit chef för Nya Medier-avdelningen sedan 2002. Innan dess var han kanalchef på Radio Uppland och P3. Det senaste året har han suttit i EBU-s ”New Radio Group”, som han blir vice ordförande för i höst.
Foto: Mattias Ahlm.