Marknätet och internetdistribution ska kartläggas

Charlotte Ingvar-Nilsson. Foto: Mikael Axelsson/MPRT.

Regeringen ger i uppdrag till Charlotte Ingvar-Nilsson att göra en kartläggning av ”säker och tillgänglig distribution av radio- och TV-program i ett nytt medielandskap”.

Uppdraget ska vara klart 30 september nästa år. Den första delen består av en kartläggning av distributionen av linjär radio och TV liksom poddar via marknät och internet, inklusive finansiering och kostnader, teknik och reglering. Fokus ska ligga på public service. Betydelsen av marknätet för TV respektive radio vid höjd beredskap eller ”andra extrema samhällspåfrestningar” ska beskrivas. Dessutom ska åtgärder föreslås när det gäller kvalitet, tillgänglighet och säkerhet för radio- och TV-distribution över internet.

”I ett oroligt omvärldsläge är informationstillgängligheten viktigare än någonsin. Därför ger regeringen nu Charlotte Ingvar-Nilsson i uppdrag att utreda möjligheterna för medieföretag att upprätthålla redaktionell kontroll och distribuera program säkert och lätt tillgängligt i ett nytt medielandskap också under tider av turbulens” säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).

Charlotte Ingvar-Nilsson var fram till hon gick i pension förra året generaldirektör för Myndigheten för press, radio och TV (idag Mediemyndigheten). Hon har även varit enhetschef på Kulturdepartementet och chefsjurist på PTS.

För två veckor sedan meddelade Boxer att företaget redan vid nyår lägger ned sin betal-TV via marknätet för TV. Det finns därför en risk att SVT och TV4 drabbas av högre kostnader för sina marksändningar i framtiden. I kommittédirektivet konstaterar Kulturdepartementet att situationen för radion är annorlunda, eftersom marksändningarna fortfarande är den helt dominerande distributionsformen för såväl Sveriges Radio som den kommersiella radion.

”Radio har till skillnad från TV i stor utsträckning tagits emot med mobila mottagare till exempel i bilar. För radio är marknätet därför utformat för mobil mottagning. Trots en framväxande och allt viktigare marknad för beställradio, så kallade poddradio, är sändningar av radio i marknätet fortfarande mycket viktigt för Sveriges Radio AB och flera kommersiella radiokanaler. I Sverige används i första hand FM-nätet men det finns också ett koordinerat frekvensutrymme för digitala ljudradiosändningar i marknätet och tillstånd har lämnats till både Sveriges Radio AB och kommersiella radioföretag” skriver Kulturdepartementet, som även uppmärksammar EU:s direktiv om digitalradiomottagare i bilar.

”I EU:s direktiv om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation finns harmoniserande krav med innebörden att bilradiomottagare i nya fordon åtminstone ska kunna ta emot ljudradio via digital markbunden sändning” fortsätter Kulturdepartementet.

I kommittédirektiven nämns också att det kan behövas regler om att göra det lättare att hitta public service-innehåll på internetbaserade plattformar, i linje med vad EU skriver om i AV-direktivet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share