Lyssnarsiffror vecka 44 2019: Mix går om Rix

För första gången sedan i mitten av juli är Mix Megapol landets största kommersiella radiokanal. Mellan vecka 29 och 43 var Rix FM större, men förra veckan gick Mix Megapol om med en daglig räckvidd på 14,5 procent – fyra tiondelar mer än Rix FM.

P3-s dagliga räckvidd ökade förra veckan med en hel procentenhet till 9,2 procent. Det är den högsta noteringen för kanalen sedan vecka 21, då P3 nådde 9,7 procent. Dessutom är det första gången sedan vecka 36 som P3 har fler dagliga lyssnare än NRJ, trots att NRJ förra veckan ökade sin dagliga räckvidd från 8,3 till 8,7 procent.

Daglig räckvidd anger andelen lyssnare som en genomsnittlig dag har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter. Måttet anges i procent av befolkningen.

Sveriges Radio total samlar lyssnandet på P1, P2, P3 och P4. Bauer Media total samlar lyssnandet på Mix Megapol, NRJ och Rockklassiker. NENT Group total samlar lyssnandet på Rix FM och Star FM. Privat lokalradio total samlar Bauer Media total och NENT Group total. Totalsiffrorna avser utöver de större, i tabellerna särredovisade, kanalerna även ett antal mindre kanaler som Sveriges Radio, Bauer och NENT sänder lokalt via FM och/eller via webb.

Mer:
Kantar Sifos PPM-undersökning

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share