Lyssnarsiffror vecka 12 2020: P1 fortsätter öka, reklamradion tappar

P1 har fler lyssnare än vanligt under coronakrisen. På två veckor har P1 ökat sin dagliga räckvidd med 1,9 procentenheter och gått från 14,8 till 16,7 procent. Det är 2,6 procentenheter mer än under motsvarande vecka förra året.

Det finns inga tecken på att det totala radiolyssnandet minskar. De senaste två veckorna har den dagliga räckvidden gått ned med endast 0,6 procentenhet, medan veckoräckvidden minskat med 0,8 procentenhet till 90,8 procent.

Samtidigt har den totala lyssnartiden för radion ökat. Det lyssnas alltså mer på radio än tidigare. Hos alla svenskar har lyssnandet ökat med sju minuter till 115 minuter per dag och bland radiolyssnarna är ökningen tolv minuter till 167 minuter. Alla radiokanaler utom Star FM ökar lyssnartiden. Mest uppåt har det gått för SR-kanalerna – P1 ökar med sex minuter, P3 med sju och P4 med nio minuter.

Det ser även ut som att lyssnare har gått från den kommersiella radion till Sveriges Radio. Den kommersiella radions dagliga räckvidd har gått ned med fyra procentenheter till 33,7 procent, medan Sveriges Radio har ökat med 1,6 procentenhet till 52,2 procent.

Daglig räckvidd anger andelen lyssnare som en genomsnittlig dag har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter. Måttet anges i procent av befolkningen.

Sveriges Radio total samlar lyssnandet på P1, P2, P3 och P4. Bauer Media total samlar lyssnandet på Mix Megapol, NRJ och Rockklassiker. NENT Group total samlar lyssnandet på Rix FM och Star FM. Privat lokalradio total samlar Bauer Media total och NENT Group total. Totalsiffrorna avser utöver de större, i tabellerna särredovisade, kanalerna även ett antal mindre kanaler som Sveriges Radio, Bauer och NENT sänder lokalt via FM och/eller via webb.

Mer:
Kantar Sifos PPM-undersökning

Share