Ljudreklamen ökade mest i november

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade med 2,2 procent i november, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer. Men ljudreklamen ökade med 9,6 procent och poddreklamen hade starkast tillväxt av alla medier. Radioreklamen steg med drygt fyra procent.

Andra medier som ökade i november var utomhus, onlinevideo och bio. Direktreklamen minskade med hela 33,9 procent och TV hade rekordlåg försäljning. Även dagspress, tidskrifter, sociala medier, sök och online display minskade.

”Medieinvesteringarna minskade marginellt i november med 2,2 procent. Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent, motsvarande 528 miljoner kronor. Som kategori ökade ljudmedier mest (9,6 procent) medan print tappade mest (12,7 procent) under november” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share