Liten nedgång för radioreklamen i sommar

Illustration: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 83 miljoner kronor under sommarmånaderna juni och juli. Det är 1,9 procent mindre än motsvarande period förra året.

Största ökningen i sommar har utomhusreklamen gjort, som steg med 68,5 procent jämfört med 2021. Sämst har det gått för TV, som backade med 29,4 procent, och direktreklam som tappade 42,4 procent.

Radioreklamens totalsumma för årets första sju månader – 334,9 miljoner – är 8,9 procent högre än 2021. Radion har därmed en något bättre utveckling än alla medier totalt, som växte med 8 procent.

”Medieinvesteringarnas uppgång bröts under sommaren då investeringarna backade med 8,3 procent. Trots denna nedgång bör sommarperioden ändå anses som stark. Detta då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden. Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten” säger Benjamin Holmfred som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Share