Liten nedgång för NENT:s reklamförsäljning

Anders Jensen, koncernchef för NENT Group. Foto: NENT.

Under fjärde kvartalet 2020 sålde NENT reklam för 1,097 miljarder kronor. Det är en minskning med 5,4 procent sedan motsvarande kvartal 2019. På organisk basis var nedgången 1 procent. Helåret 2020 minskade reklamförsäljningen med 14,3 procent till 4,657 miljarder.

NENT förväntar sig en förbättring av reklamförsäljningen i år.

”Nedgången i annonsförsäljningen förbättrades jämfört med föregående kvartal och slutade på en minskning med 1 procent jämfört med föregående år. Efterfrågan på reklam förväntas förbättras gradvis under 2021 och priserna förväntas gå upp” skriver NENT Groups VD och koncernchef Anders Jensen.

NENT redovisar inte separata siffror för radioverksamheten, men skriver i rapporten att marknaden för radioreklam beräknas ha ökat i Norge men minskat i Sverige. Samtidigt ökade koncernens andel av lyssnandet i Norge medan den minskade i Sverige.

Totalt minskade NENT:s intäkter med 16,8 procent till 3,182 mljarder kronor. Annonsförsäljning står för 35 procent av intäkterna, medan Viaplay står för 31 procent och övriga abonnemang för lika stor andel.

Share