Lagardère säljer stationer i Centraleuropa

Den franska mediekoncernen Lagardère Active säljer alla sina radiostationer i Tjeckien, Slovakien, Polen och Rumänien.

Köpare är Tjeckiens största mediebolag Czech Media Invest, som driver en lång rad dagstidningar, magasin och internetsajter. Czech Media Invest äger dessutom två tryckerier och är marknadsledande på bokutgivning och tidningsdistribution.

Försäljningen av Lagardères centraleuropeiska stationer ingår i en strategi som presenterades av Lagardère-chefen Arnaud Lagardère 8 mars. Lagardère siktar på att minska sitt medieägande och bara behålla sina mest kända medier i hemlandet Frankrike – däribland radiostationen Europe 1.

I affären ingår stationerna Dance Radio, Evropa 2, Frekvence 1, Radio Bonton och Zet i Tjeckien, Europa 2 i Slovakien, Eurozet Radio och Radio Plus i Polen samt Europa FM och Radio 21 i Rumänien.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share