Kommersiella radion över 40 procent

För första gången har den kommersiella radion en daglig räckvidd på över 40 procent i PPM-undersökningen från Kantar Sifo.

Under förra veckan lyssnade 40,4 procent av den svenska befolkningen i åldern 12-79 år på kommersiell radio en genomsnittlig dag. Det är tre procentenheter högre än ett år tidigare och den högsta räckvidden hittills för de privatägda radiostationerna i PPM-undersökningen.

Mix Megapol, som under december enbart spelar julmusik, nådde under förra veckan en räckvidd på 18,4 procent. Det är årets bästa siffra och en tiondels procentenhet mer än under motsvarande vecka förra året, men mindre än de fyra tidigare åren 2013 (20,1), 2014 (20,3) och 2015 (19,0) och 2016 (19,5).

Station 2018-V51 2018-V50 2018-V49 2018-V48
Radio Total 73,1 72,8 72,6 71,9
Sveriges Radio 53,9 54,3 52,7 52,4
Kommersiell radio 40,4 38,8 39,9 39,7
Bauer Media 28,9 27,4 28,7 26,9
Nordic Entertainment 20,8 19,9 20,5 21,8
SR P1 14,1 14,5 14,3 14,1
SR P2 totalt 2,3 2,4 2,2 2,1
SR P3 9,6 12,6 9,9 9,7
SR P4 39,8 37,9 38,9 38,5
Mix Megapol 18,4 16,9 16,8 15,9
Rix FM 13,4 12,5 13,0 13,9
NRJ 8,7 8,0 8,7 8,1
Star FM 6,8 6,3 6,8 7,1
Rockklassiker 3,4 3,7 4,0 3,7

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM

Share