K-Earth tar ledningen i Los Angeles

morningshow300x225CBS Radios classic hits-kanal K-Earth är ny etta på radiomarknaden i Los Angeles. Det visar de senaste månadssiffrorna från Arbitron.

K-Earth (KRTH-FM) ökar till 4,9 procent i undersökningen och passerar därmed Clear Channels hitstation KIIS-FM, som backar från 5,2 till 4,8 procent och en andraplats. Clear Channels talkanal KFI-AM är trea i Los Angeles med 4 procent. CBS Radios hitkanal Amp Radio ligger kvar på 3,7 procent men är nu delad fyra eftersom Clear Channels AC-formaterade KOST-FM går ned från 4,1 till 3,7 procent.

I New York utökar Clear Channels AC-kanal Lite FM (7,4 procent) ledningen över CBS Radios classic hits-formaterade WCBS-FM (5,9). Samtidigt växer CBS Radios nyhetskanal WCBS-AM kraftigt från 4,4 till 5,2 procent. Clear Channels hitstation Z100 är kvar på 4,6 procent, medan systerkanalen Q104.3 (classic rock) minskar något till 4,5 procent.

Den stora nyheten i New York är dock Univisions relansering av spanskspråkiga La Kalle på en ny frekvens och med det nya namnet X96.3. I sin första undersökning får X96.3 3,7 procent av lyssnandet, vilket räcker till en niondeplats.

I Chicago är CBS Radios nyhetsstation WBBM-AM fortsatt etta med 6,3 procent av radiolyssnandet. Ny tvåa är Clear Channels urban AC-formaterade V103, som stiger från 4,8 till 5,5 procent. V103 passerar Tribunes nyhetskanal WGN-AM, trots att den senare ökar till 5,1 procent. Även i Chicago har classic hits-formatet blivit populärare: Bonneville-ägda WDRV står nu får 4,6 procent av lyssnandet.

Tre av de fem största radiokanalerna i San Francisco har nyhets- eller talformat. I den senaste mätningen kommer CBS Radios KCBS-AM ikapp Citadel-konkurrenten KGO-AM. Båda har nu 6,2 procent av lyssnandet. Inner Citys urban AC-kanal KBLX-FM växer från 3,9 till 4,5 procent och är trea i San Francisco.

Bilden: Morgonshowen på K-Earth, som är ny marknadsledare i Los Angeles.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share